Wijzig cookie instellingen
No items found.
Radboud Universiteit Nijmegen

Kan de opmars van exotische muggen een nationale ramp worden?

Sinds enkele decennia is de wereld, met dank aan nieuwe technologieën, een stuk 'kleiner' geworden. Doordat mensen vaker gaan reizen krijgen exotische insecten ook meer kansen om Nederland binnen te dringen. Of we ons daadwerkelijk zorgen moeten maken vertelt entomoloog dr. ir. Bart Knols in dit college. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen.   Meer weten over de manieren waarop exotische insecten meereizen? Lees hier verder!

Dr. ir. Bart Knols

Bart Knols is medisch entomoloog en specialist op het gebied van muggen en tropische infectieziekten. Als mede-oprichter van het Wagenings onderzoeksbedrijf In2Care doet hij onderzoek  naar malaria met financiering van de EU. Knols wordt geroemd om zijn 'out of the box’ onderzoek, zijn passie en onuitputtelijke enthousiasme. In 2007 ontving hij voor zijn baanbrekend onderzoek de Eijkmanmedaille, de hoogste onderscheiding in Nederland op het gebied van de tropische geneeskunde en internationale gezondheidszorg.

muggen,mug,plaag,ramp,rampen,exotisch,insecten,geneeskunde,entomoloog,entomologie

Volgende video:

Ben jij verantwoordelijk voor je daden als je dronken bent?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Bekijk deze video
arrow_forward
Zijn cryptomunten nou onzin of niet?

Snel rijk worden door al je geld in zogenaamde cryptocurrencies zoals bitcoin te stoppen, is dat slim? Niet als je op zoek bent naar een veilige manier om je geld te bewaren. Want de waarde van je euro's wordt bewaakt door de overheid, maar de waarde van crypto's kan ontzettend op en neer gaan. En zo kun je heel wat geld verliezen. In deze aflevering van Universiteit van Nederland Legt Uit vertelt econoom en jurist Annelieke Mooij (Tilburg University) je wat er niet goed gaat bij crypto's, en waarom alle complottheorieën over 'gewoon geld' eigenlijk nergens op slaan.

Dit is hoe vanaf 2026 CO2 onder de Noordzee wordt gestopt

De aarde warmt op en dus moet de uitstoot van CO2 omlaag. Dat gaat alleen niet zo snel en in de tussentijd zitten we wel met teveel CO2 in de lucht. Wat nou als je dat in de grond kan stoppen, onder de Noordzee? Geoloog Anne Pluymakers (TU Delft) legt uit hoe je dat veilig kan doen - zonder aardbevingen of lekkages.

Ken je de drie grote do's en don'ts van tandenpoetsen?

Moet je nou voor of na het eten tandenpoetsen? Tandheelkundige Egija Zaura van de Vrije Universiteit Amsterdam geeft je in deze Legt Uit het antwoord op die vraag waar heel veel mensen een heel heftige mening over hebben. Plus nog twee dingen die je moet weten om een gezond gebit te hebben en te houden: niet alleen suiker is slecht voor je, en mondwater is juist lang niet altijd góed voor je.

Eens arm altijd arm?

Armoede is een groeiend probleem in Nederland. En wetenschappers die armoede onderzoeken snappen vaak niet wat er speelt bij hun eigen doelgroep. Latifa Abidi van Maastricht University is daarom een initiatief gestart waarbij onderzoekers samenwerken met mensen die dagelijks geldzorgen ervaren. Het doel: betere grip en aanpak van armoede in ons land.

Waarom is mijn trein echt áltijd te laat?

Als de trein weer eens vertraagd is, kan dat door heel veel dingen komen: kapotte bovenleiding, een wisselstoring, een aanrijding, blikseminslag, blaadjes op het spoor, een aanrijding met een persoon, personeelsproblemen - de lijst lijkt wel eindeloos. NS en ProRail doen hun best om de overlast te beperken, maar dat lukt lang niet altijd: afgelopen jaar was meer dan één op de tien treinen niet op tijd op z'n bestemming. Problemen met de treinen zelf komen het vaakst voor, tenminste, als je kijkt naar de aantallen storingen. Maar zulke storingen duren nooit echt heel lang. Wat is dan wel de grote boosdoener? Werktuigbouwkundig ingenieur Annemieke Meghoe (Universiteit Twente) weet het: het zijn de rails zelf. Als je kijkt naar het aantal uren dat een storing duurt, dan staat kapot spoor met stip bovenaan het lijstje oorzaken.

Mogelijk dankzij

Met de steun van