materiaalkunde,constructie,auto,superconstructie,technologie,metaal,ontwikkeling,innovatie,balans,staal
Hoe bouw je een auto die jou een flinke crash laat overleven?
Bij het ontwerpen van auto's wordt er alles aan gedaan om te zorgen dat jij veilig op je bestemming terecht komt. Goed materiaal is daarbij superbelangrijk: je wil immers niet dat je auto na een botsing als een aluminium blikje in elkaar kreukelt. Of toch wel? Ton Bor (Universiteit Twente) laat, mét sinaasappels, zien hoe je een auto bouwt die jou een crash laat overleven.
Volgende video:
Het cliché is dat bevallen net zo zwaar is als het lopen van een marathon. Of dat zo is, is voor iedereen anders. Maar je kunt wél technieken uit de sportpsychologie gebruiken om een bevalling minder zwaar te laten voelen. Sportspycholoog Carla Meijen (Universiteit van Amsterdam) legt je in deze video hoe uit je die technieken het best kunt toepassen.
Met kleding drukken we uit wie we zijn en hoe we ons voelen. Maar hoe bepalen we wat we dragen? En wat zegt dit over onze identiteit? Met filosoof Tom Giesbers (Open Universiteit) kijken we door de ogen van verlichtingsfilosoof Immanuel Kant naar onze kledingkast waar volgens hem verschillende versies van onszelf hangen. Dank ook aan Taam van kledingzaak Puha in Utrecht die haar winkel beschikbaar stelde voor de opname van deze video.
Stel je voor, je bent rustig aan het zwemmen en ineens: AU! Kramp! Ondanks de heftige pijn, gaat het vaak ook snel weer over. Toch is het een raar iets, die kramp. Gelukkig kan Ruby Otter-Drost (Sportwetenschapper UMCG) ons uitleggen hoe die kramp er ineens in kan schieten.
Nog geen drie jaar geleden stond de hele wereld even stil. We zaten in een lockdown door de Coronapandemie. Er werden snel vaccinaties ontwikkelt en we mochten ineens dansen met Janssen. Het grote gevaar lijkt geweken. Hoe kan dat? Lieke de Vrankrijker kinderarts-infectioloog, UMC Utrecht Legt uit of corona inderdaad een seizoensgriepje is geworden, of dat we binnenkort weer toiletpapier moeten gaan hamsteren.
Het is bijna kerst en dat betekent: volop kerstreclames op tv. Schattige hondjes, volle tafels, cadeaus - we weten dat reclames ons proberen te verleiden en toch trappen we er massaal in. Communicatiewetenschapper Ivar Vermeulen (Vrije Universiteit Amsterdam) onthult welke trucs worden ingezet om jou toch wéér een product te verkopen