icon_menuBijwonen

Hoe heeft het Higgs-deeltje de wereld veranderd?

Begin juli 2012 wordt in Cern het Higgs-deeltje gedetecteerd. De vondst is wereldnieuws en Peter Higgs, die vijf decennia eerder de theorie voor het bestaan van het Higgsdeeltje optekende, krijgt zelfs de Nobelprijs voor de Natuurkunde. Professor Linde maakte deel uit van het team wetenschappers die de ontdekking deed. In dit college legt hij uit hoe we dankzij het Higgs-deeltje de wereld om ons heen beter kunnen begrijpen. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Begin juli 2012 werd de ontdekking van het Higgsdeeltje aangekondigd door wetenschappers van het Europese deeltjeslaboratorium CERN. De natuurkundige wereld verkeerde in een euforische stemming, maar duidelijk was dat er nog veel onbekend was over het zojuist ontdekte deeltje. Hoe staat het inmiddels met het voormalige meest gezochte deeltje van de wereld? Lees meer.
prof. dr. Frank Linde

Over prof. dr. Frank Linde

Professor Frank Linde is directeur van het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica. In 2013 ontving hij samen met een collega de Physicaprijs voor zijn bijdrage aan de ontdekking van het Higgs-deeltje. De passie voor zijn vak bepaalde niet alleen Frank’s carrière, maar ook de inhoud van zijn garderobe. Professor Linde heeft een T-shirt collectie waar elke deeltjesfysicus een moord voor zou doen!

We worden gesteund door: