Wijzig cookie instellingen
No items found.
Technische Universiteit Delft

Hoe houd je een gebouw van drie verdiepingen in de lucht?

De Airbus A380 is op dit moment het grootste luchtwaardige passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig telt twee verdiepingen en heeft plek voor maar liefst 853 passagiers. Leeg weegt het al meer dan 3,5 ton. Ter referentie: deze kolos is dus zo hoog als een gebouw van 3 verdiepingen en zo zwaar als 40 vrachtwagens! Hoe blijft zo’n enorm gevaarte in hemelsnaam in de lucht hangen? Laat het je vertellen door vliegtuigbouwkundige prof. dr. ir. Jacco Hoekstra (TU Delft)! Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Weten welke innovatieve ontwerpen er dit jaar bedacht zijn op vliegtuiggebied?  Bachelor studenten Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft bedachten onder andere een gansvliegtuig en een business jet met omgekeerde vleugels. Lees hier verder!

prof. dr. ir. Jacco Hoekstra

Jacco Hoekstra is hoogleraar Luchtvaart -en Ruimtevaarttechnologie aan de Technische Universiteit Delft. Voor zijn hoogleraarschap deed professor Hoekstra lange tijd onderzoek voor de NASA en adviseerde de Amerikaanse overheid op het gebied van de luchtvaart. Naast zijn succesvolle onderzoek is hij ook een gevierd hoogleraar. In 2011 is professor Hoekstra tot docent van het jaar verkozen.

vliegtuigbouwkunde,werktuigbouwkunde,vliegtuig,kracht,druk,vleugel,lucht

Volgende video:

Ben jij verantwoordelijk voor je daden als je dronken bent?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Bekijk deze video
arrow_forward
Waarom word je creatiever van een powernap?

De Amerikaanse uitvinder Thomas Edison (die van de gloeilamp) wist het al: even je ogen dicht doen is hartstikke slim. Maar, dat slapen moet maar éven - anders werkt het niet. Edison hield daarom in elke hand een bal vast als hij een dutje ging doen. Zodra hij dieper in slaap ging vallen, ontspanden zijn spieren en donderde die bal vanzelf uit z'n hand en viel op de grond. Door dat geluid werd hij weer wakker, en eigenlijk wakkerder dan eerst: hij was dan creatiever dan vóór z'n dutje. Zo'n 'powernap' van een paar minuutjes zorgt er namelijk voor de hersenen precies in de goede stand om met creatieve oplossingen en ideeën te komen, vertelt slaaponderzoeker Sebastiaan Overeem (TU Eindhoven).

Vliegtuigen kunnen stiller: deze wetenschapper zoekt oplossingen

Waarom maakt een vliegtuig eigenlijk zoveel lawaai? Hoe kunnen we ze stiller maken? Wat is lawaai eigenlijk? In deze video beantwoord Marijn Sanders, geluidsexpert aan de Universiteit Twente, al deze vragen. De lucht die langs de vliegtuigonderdelen beweegt is voor een groot deel de dader. En die kan worden aangepakt met verschillende slimme technieken. Maar voor minder overlast is meer nodig dan alleen techniek...

Wat is snus en waarom is het gevaarlijk?

Snus: een zakje tabak dat je tussen je gehemelte en lip stopt om die felbegeerde nicotinekick te krijgen. Alleen dan zónder een schadelijke sigaret te roken. Het lijkt ideaal, en wellicht daardoor wordt het ook steeds populairder onder jongeren. Maar dit schijnbaar onschuldige zakje houdt een aantal duistere geheimen schuil. Het zakje bevat een aantal schadelijke stoffen. Maar nicotine, de stof waar het allemaal om gaat, is nog wel de meest gevaarlijke. In deze aflevering legt Danielle Cohen, longpatholoog aan het LUMC je uit waarom nicotine zo gevaarlijk is voor je brein. En hoe de tabaksindustrie deze zakjes stiekem gebruikt voor haar eigen agenda...

Dit is waarom je niet omvalt tijdens het fietsen

Nederland is echt een fietsland. Toch heeft het merendeel van de mensen geen flauwbenul wat ze precies doen zodra ze op dat zadel stappen. Professor Arend Schwab van de TU Delft doet al jaren onderzoek naar de kunst van het fietsen. En als je je daar in verdiept, kom je erachter wat voor een wonder het is dat wij kunnen balanceren op zo'n wankel ding. In deze aflevering legt Arend uit dat jij voortdurend bijna aan het vallen bent en welke natuurkundige krachten je moet overwinnen bij het maken van een bocht.

Wat gebeurt er in ons lichaam bij een burn-out?

Iedereen heeft weleens stress, we hebben het zelfs nodig! Je herkent stress bijvoorbeeld aan de druk die je voelt vlak voor een deadline. Op dat moment zijn er allerlei mechanismen in ons lichaam aan het werk: onze stressreactie. Of hoe psychiater en stress onderzoeker Christiaan Vinkers het noemt: ons stressorkest. Ons stressorkest helpt ons omgaan met stress en waarschuwt als 'een beetje' stress teveel wordt. Je bent dan ziek van de stress, waardoor het stressorkest uit elkaar valt. Je raakt overspannen en komt misschien zelfs in een burn-out terecht. Hoe dat kan en hoe je de signalen van je stressorkest kan herkennen, leer je in deze video.

Mogelijk dankzij

Met de steun van