icon_menuBijwonen

Hoe kunnen natuurkundigen zien wanneer de zon is opgebrand?

Het licht van de zon doet er precies acht minuten en achttien seconden over om ons te bereiken. De weg die het licht daarvoor heeft afgelegd van de kern naar de rand van de zon is er een van honderdduizenden jaren. Natuurkundigen kunnen de deeltjes die vrijkomen bij dit proces meten. Professor Linde vertelt in dit college hoe wetenschappers deze deeltjes detecteren en wat ze ons vertellen. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen.
De temperatuur van de zon neemt van binnen naar buiten niet netjes af. Het heetste deel zit weliswaar binnenin, maar de uitgestrekte zonne-atmosfeer, de corona, komt verrassend dicht in de buurt. Astronomen vonden een mogelijke verklaring. Lees meer.
prof. dr. Frank Linde

Over prof. dr. Frank Linde

Professor Frank Linde is directeur van het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica. In 2013 ontving hij samen met een collega de Physicaprijs voor zijn bijdrage aan de ontdekking van het Higgs-deeltje. De passie voor zijn vak bepaalde niet alleen Frank’s carrière, maar ook de inhoud van zijn garderobe. Professor Linde heeft een T-shirt collectie waar elke deeltjesfysicus een moord voor zou doen!

We worden gesteund door: