icon_menuBijwonen

Waarom behoren dure zonnepanelen straks tot het verleden?

De zonnecel is een prachtige uitvinding. Maar, een zonnecel kan nog veel efficienter. Het enige dat we nodig hebben is een materiaal wat transparant is en toch energie geleidt. Maar hoe maak je zo'n materiaal? Daar weet natuurkundige Dave Blank (Universiteit Twente) alles van. Op het niveau van atomen knutselt hij laagje voor laagje materialen met bijzondere nieuwe eigenschappen. Klinkt futuristisch he? Vergelijk het maar met het bakken van een spekkoek, alles komt aan op de perfecte samenstelling. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Om nieuwe zonnepanelen te ontwerpen kunnen we ook naar moeder Natuur kijken. Groene bacteriën gebruiken fotosynthese om energie op te wekken. Met welke structuren doen ze dit? Lees meer over deze lichtantennes op Kennislink.
prof. dr.  Dave Blank

Over prof. dr. Dave Blank

Dave Blank is natuurkundige van huis uit en hoogleraar materiaalkunde aan de Universiteit Twente. Onder zijn bezielende leiding werd een supersonisch lab voor nanotechnologie geopend. Als Chief Scientific Ambassador van de Universiteit Twente is hij bovendien het visitekaartje om de wetenschap naar een groter publiek te brengen. En dat juichen wij natuurlijk toe!

We worden gesteund door: