icon_menuBijwonen

Waarom is kosmische straling levensgevaarlijk voor astronauten?

Onze aarde is in het gelukkige bezit van een dampkring. Deze beschermlaag om onze planeet zorgt niet alleen voor de nodige zuurstof, maar beschermt ons ook tegen schadelijke straling uit de ruimte. Voor astronauten vormt kosmische straling dan ook een serieus probleem. Volgens professor Linde kunnen mensen die van plan zijn een reisje naar Mars te boeken zich dan ook beter twee keer bedenken voordat ze in een raket stappen. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Het is voor astronomen een hele klus om deze straling te detecteren en te onderzoeken te midden van alle storingsbronnen op aarde en in de Melkweg. Lees meer.
prof. dr. Frank Linde

Over prof. dr. Frank Linde

Professor Frank Linde is directeur van het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica. In 2013 ontving hij samen met een collega de Physicaprijs voor zijn bijdrage aan de ontdekking van het Higgs-deeltje. De passie voor zijn vak bepaalde niet alleen Frank’s carrière, maar ook de inhoud van zijn garderobe. Professor Linde heeft een T-shirt collectie waar elke deeltjesfysicus een moord voor zou doen!

We worden gesteund door: