icon_menuBijwonen

Waarom werkt een kompas wel op aarde en niet op Mars?

De aarde heeft een superkrachtig magneetveld. Gelukkig maar, want zonder dat magneetveld zouden wij het als mensen hier niet uithouden. Waarom dat zo is en hoe het eigenlijk komt dat we een Noord- en een Zuidpool hebben, hoor je van Arwen Deuss (Universiteit Utrecht). Ze legt je ook uit hoe het mogelijk is dat Mars geen magneetveld meer heeft en of dat lot ons misschien ook wel te wachten staat..... Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Het aardmagneetveld fungeert als een soort schild om de aarde die de kosmische straling tegenhoudt. De kans op storingen door straling uit de ruimte neemt toe omdat het aardmagneetveld afzwakt. Brengt afnemend aardmagnetisme ons in de problemen? Lees meer op Kennislink.
dr. Arwen Deuss

Over dr. Arwen Deuss

Aardwetenschapper dr. Arwen Deuss (Universiteit Utrecht) was de eerste ter wereld die het bewijs leverde dat de aarde van binnen niet alleen uit een vloeibare massa bestaat, maar ook een harde kern heeft, zo groot als de maan! Ook vertelt ze hoe diezelfde aarde beeft, deint, lava spuwt en..... waarom de Noordpool in de toekomst de Zuidpool wordt. Na deze colleges wil je stiekem ook aardwetenschapper worden.

We worden gesteund door: