Wijzig cookie instellingen
No items found.
Universiteit van Amsterdam

Wat is er mis met de dieren in Disneyfilms?

Mickey, Donald, Goofey, Pluto, Bambi en Dombo: wie is er niet groot mee geworden? Maar met het beeld dat Disneyfilms van dieren creëert, is iets mis, stelt media- en cultuurwetenschapper Maarten Reesink (Universiteit van Amsterdam). Dat gaat zelfs zover dat wij een waar "Disney-bewustzijn" hebben. En dat verklaart weer waarom je zo graag kattenfilmpjes kijkt. Hoe dat zit? Daarvoor moet je dit college kijken! Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. Darwin maakte zich in een van zijn boeken schuldig aan antropomorfisme – het toeschrijven van gevoelens aan dieren, iets waar veel mensen zich aan schuldig maken. Er wordt vaak aangenomen dat alleen mensen gevoelens en zelfbewustzijn bezitten, maar zouden sommige dieren ook zelfgerichte emoties kunnen hebben? Lees er meer over op Kennislink.  

Drs. Maarten Reesink

Toen media- en cultuurwetenschapper Maarten Reesink voorstelde om een vak “Animal Studies”  te gaan geven bij de vakgroep Media en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, dachten zijn collega’s eerst dat hij ze in de maling nam. Maar hij was bloedserieus en het vak bleek een succes. Animal Studies kijkt naar de relatie tussen mens en dier zowel in fictie als in de werkelijkheid vanuit allerlei disciplines, zoals de filosofie, geschiedenis, mediawetenschappen en biologie. (foto: Thomas Schlijper)

disney,dieren,bambi,simba,gender,filmstudies

Volgende video:

Ben jij verantwoordelijk voor je daden als je dronken bent?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Bekijk deze video
arrow_forward
Waarom bevallen echt net een marathon is

Het cliché is dat bevallen net zo zwaar is als het lopen van een marathon. Of dat zo is, is voor iedereen anders. Maar je kunt wél technieken uit de sportpsychologie gebruiken om een bevalling minder zwaar te laten voelen. Sportspycholoog Carla Meijen (Universiteit van Amsterdam) legt je in deze video hoe uit je die technieken het best kunt toepassen.

Kleding zegt meer over je dan je denkt

Met kleding drukken we uit wie we zijn en hoe we ons voelen. Maar hoe bepalen we wat we dragen? En wat zegt dit over onze identiteit? Met filosoof Tom Giesbers (Open Universiteit) kijken we door de ogen van verlichtingsfilosoof Immanuel Kant naar onze kledingkast waar volgens hem verschillende versies van onszelf hangen. Dank ook aan Taam van kledingzaak Puha in Utrecht die haar winkel beschikbaar stelde voor de opname van deze video.

Wat is kramp en hoe krijg je het?

Stel je voor, je bent rustig aan het zwemmen en ineens: AU! Kramp! Ondanks de heftige pijn, gaat het vaak ook snel weer over. Toch is het een raar iets, die kramp. Gelukkig kan Ruby Otter-Drost (Sportwetenschapper UMCG) ons uitleggen hoe die kramp er ineens in kan schieten.

Hoe corona een seizoensgriep werd.

Nog geen drie jaar geleden stond de hele wereld even stil. We zaten in een lockdown door de Coronapandemie. Er werden snel vaccinaties ontwikkelt en we mochten ineens dansen met Janssen. Het grote gevaar lijkt geweken. Hoe kan dat? Lieke de Vrankrijker kinderarts-infectioloog, UMC Utrecht Legt uit of corona inderdaad een seizoensgriepje is geworden, of dat we binnenkort weer toiletpapier moeten gaan hamsteren.

We trappen nog steeds in reclames. Hoe komt dat?

Het is bijna kerst en dat betekent: volop kerstreclames op tv. Schattige hondjes, volle tafels, cadeaus - we weten dat reclames ons proberen te verleiden en toch trappen we er massaal in. Communicatiewetenschapper Ivar Vermeulen (Vrije Universiteit Amsterdam) onthult welke trucs worden ingezet om jou toch wéér een product te verkopen

Mogelijk dankzij

Met de steun van