icon_menuBijwonen

Wat maakt donkere materie zo spannend?

Jaarlijks betalen we per persoon één zak patat om fundamenteel onderzoek naar elementaire deeltjes in Cern mogelijk te maken. Wat krijgen we daarvoor terug? Volgens professor Frank Linde niet alleen een beter beeld hoe de wereld om ons heen in elkaar zit, maar ook de kennis om computers en elektrische apparatuur te bouwen die ons leven een stuk gemakkelijker maken.  Als je je dan bedenkt dat wetenschappers slechts twintig procent van de materie in beeld hebben gebracht, ligt er nog een wereld aan mogelijkheden voor ons. Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen.
Wetenschappers achter het Super Cryogenic Dark Matter Search-experiment (SuperCDMS) laten weten dat ze een deeltje op het spoor zijn dat wel eens de lang gezochte donkere materie kan zijn. Lees meer.
prof. dr. Frank Linde

Over prof. dr. Frank Linde

Professor Frank Linde is directeur van het Nationaal Instituut voor Subatomaire Fysica. In 2013 ontving hij samen met een collega de Physicaprijs voor zijn bijdrage aan de ontdekking van het Higgs-deeltje. De passie voor zijn vak bepaalde niet alleen Frank’s carrière, maar ook de inhoud van zijn garderobe. Professor Linde heeft een T-shirt collectie waar elke deeltjesfysicus een moord voor zou doen!

We worden gesteund door: