icon_menuBijwonen

Welk essentieel deel van je lichaam beslaat een voetbalveld?

Zonder dit lichaamsdeel zou je een vormloze zak zijn, gevuld met een bruine smurrie van bloed, eiwitten, DNA en spierweefsel. Het is zo'n ingenieus onderdeel van het lichaam dat wetenschappers er al eeuwen kunstmatige varianten voor proberen te ontwikkelen. En nee, we verklappen hier nog niet waar het over gaat. Laat Kitty Nijmeijer van de Universiteit Twente het je uitleggen! (Er komt een veiligheidsbril aan te pas.) Wil je meer weten? Als je enthousiast bent geworden, kun je bij Kennislink meer over dit onderwerp lezen. In dit stuk wordt meer verteld over de ontdekking van kanalen voor het transport van water en ionen door celwanden. Een ontdekking waarvoor de Amerikanen Peter Agre en Roderick MacKinnon de Nobelprijs Chemie ontvingen. Lees hier verder!
prof. dr. ir.  Kitty Nijmeijer

Over prof. dr. ir. Kitty Nijmeijer

Prof. dr. ir. Kitty Nijmeijer is hoogleraar Membraantechnologie aan de Universiteit Twente. Professor Nijmeijer doet revolutionair onderzoek naar het opwekken van energie via een membraan, een soort supersonische filter. In 2014 bracht professor Nijmeijer haar onderzoek in de praktijk door de eerste blauwe energiecentrale aan de Afsluitdijk te openen.

We worden gesteund door: