Vijf wetenschappers nemen je mee op reis naar de maan! Welke bijzondere ontdekkingen zijn er allemaal nog verborgen op deze mysterieuze bol?

event_available 1 mei

access_time20:00

placeAIR Amsterdam

sandervandelden.jpg

Hoe geef je planten water zonder zwaartekracht?

Door: Dr. ir. Sander van Delden - Universiteit Wageningen
sandervandelden.jpg

Leven op de maan is voor vele wetenschappers een grote wens. Maar waar begin je? Volgens plantenfysioloog Sander van Delden (Universiteit Wageningen) is de eerste stap duidelijk: planten. Maar hoe kunnen planten overleven onder zulke extreme omstandigheden? En daarbij, hoe geef je planten water zonder zwaartekracht?

Gideon Koekoek.jpg

Waarom blijft de maan zweven?

Door: Dr. Gideon Koekoek - Universiteit Maastricht
Gideon Koekoek.jpg

Isaac Newton was een groot genie uit de 17e eeuw en mede dankzij hem, weten we over het bestaan van zwaartekracht. Gideon Koekoek (Universiteit Maastricht) is natuurkundige en past zijn methodes dan ook dagelijks toe. In dit college vertelt hij hoe de maan als grote inspiratiebron geldt voor wetenschappelijke bevindingen ...

Angelo Vermeulen (06) - photo by Wim van Eesbeek.jpg

Hoe creëren wij een leefbare wereld midden in de ruimte?

Door: Dr. Angelo Vermeulen - TU Delft
Angelo Vermeulen (06) - photo by Wim van Eesbeek.jpg

In sciencefiction films komt het al wel eens voorbij: een nieuw leven midden in de ruimte. Maar hoe creëer je zo'n hele nieuwe wereld? Angelo Vermeulen (TU Delft) vertelt hoe je een ecosysteem kunt ontwikkelen dat zichzelf in stand kan houden en niet afhankelijk is van de aanvoer van nieuwe grondstoffen.

wim van westrenen.jpg

Hoe is de maan ontstaan?

Door: Prof. dr. Wim van Westrenen - Vrije Universiteit Amsterdam
wim van westrenen.jpg

Een leven zonder de maan kunnen we ons niet meer voorstellen, maar hoe is deze ooit ontstaan? En hoe had de aarde eruit gezien als de maan er nooit was gekomen? Wim van Westrenen (Vrije Universiteit) is planetoloog en doet onderzoek naar de evolutie van planeten. In dit college laat hij zien hoe juist op de maan nog veel te ontdekken valt over haar geschiedenis..

Chris Verhoeven (2).jpg

Waarom kun je beter een robot dan een mens naar de maan sturen?

Door: Dr. ir. Chris Verhoeven - TU Delft