Wist je dat er tal van materialen 'slim' te noemen zijn? Wij, de mens, bestaan er bijvoorbeeld uit, maar inzoomend op de natuurkunde kun je nog veel meer spannende toepassingen bedenken. Maak je klaar voor een fundamentele avond!

event_available 23 januari

access_time20:00

placeAIR Amsterdam

Kees Storm.jpg

Waarom moeten we naar onszelf kijken als het gaat om complexe materialen?

Door: Prof. dr. Kees Storm - TU Eindhoven
Kees Storm.jpg

Planten en dieren, maar ook de mens zelf, bestaan uit een extreem slim en sterk materiaal. Prof. dr. Kees Storm (TU Eindhoven) is natuurkundige en laat zien hoeveel wij van de natuur kunnen leren als het gaat om het ontwikkelen van betere materialen. Aan de hand van 'huppelklei' laat hij de kunstjes van materialen zien.

Liesbeth Janssen.jpg

Waarom is glas het grootste mysterie van de natuurkunde?

Door: Dr. Liesbeth Janssen - TU Eindhoven
Liesbeth Janssen.jpg

Je weet het misschien niet, maar glas is een superboeiend materiaal. Het gedraagt zich als een vaste stof, maar als je goed kijkt is het eigenlijk een vloeistof. Hoe dit komt is zo'n beetje HET mysterie binnen de natuurkunde. Liesbeth Janssen (TU Eindhoven) is er bijna achter hoe het zit én hoe deze kennis kan helpen om ziektes als kanker beter te begrijpen.

1B0A7407.jpg

Wat hebben origami en implantaten met elkaar gemeen?

Door: Sebastien Callens & Ingmar van Hengel - TU Delft
1B0A7407.jpg

Er staat iets bijzonders te gebeuren op het podium: een heus duo-college! Aerospace engineer Sebastien Callens en biomedisch wetenschapper Ingmar van Hengel (TU Delft) slaan de handen ineen! In dit college vertellen zij jou hoe de Japanse vouwkunst Origami kan helpen bij het ontwikkelen van materiaal met complexe structuren.

ErikSchlangen.jpg

Hoe kan een betonnen huis zijn eigen schade herstellen?

Door: Prof. dr. ir. Erik Schlangen - TU Delft
ErikSchlangen.jpg

Een betonnen huis vertoont scheuren als er een aardbeving in de buurt optreedt en dagelijks zie je bezweken plekken in het asfalt. Daarom werkt Erik Schlangen (TU Delft) aan een nieuwe techniek om beton te creëren dat zichzelf kan herstellen van deze schade. In dit college vertelt hij hoe bacteriën hier een grote rol bij kunnen spelen!

Carlijn Bouten.jpg

Hoe kun je van plastic materiaal levende hartkleppen maken?

Door: Prof. dr. Carlijn Bouten - TU Eindhoven
Carlijn Bouten.jpg

Als we het over slim materiaal hebben, is het lichaamsweefsel waaruit wij bestaan natuurlijk het toppunt van slim en mooi materiaal. Carlijn Bouten (TU Eindhoven) combineert onze cellen met kunstmatig materiaal. Zo is zij pionier op het gebied van weefselkweek en onderzoekt ze hoe kunstmatige hartkleppen kunnen meegroeien zoals 'in het echt'.